fredag 15 april 2011

Amazing just the way you are

Idag har varit en händelserik dag på många sätt. Om det vart händelserikt på ett bra eller dåligt sätt vet jag dock inte riktigt men men we will see ;)

Även varit galet trött. Inte för att jag var ute o festa igår som många andra utan jag satt och googlade och läste en massa artiklar på internet till kl fyra imorse tror jag. När jag väl blir inne i något är det till hundra procent och just på google  vad man kan hitta där,finns ingen hejd. Jag är även intresserad av rätt märkliga saker.. Och just när man kan hitta så mycket på googel så är det där jag ofta sitter och bara söker och söker utan att ens från början ha letat efter något speciellt. Min nattliga syssla liksom. En natt satt jag och läste om ett mord som skett i sverige blev helt fokuserad på detta. Började söka igenom olika mord och läste allt om dem. Plötsligt kände jag mig som en dektektiv haha. Slutade iafall med att jag suttit med det här i ca sju timmar och kommit så långt bak i sveriges mordhistora så var inne på år 1923. Så ja vill ni veta vilka mord som begåtts i sverige sen dess fram till nu haha ask me ;)

Men men för att komma till saken så satt jag igår natt och skulle googla lite bilder. Skulle spara en bild på en modell som jag tyckte var otroligt vacker. Ser sedan att den här modellen är död. Hon dog våren 2006 i anorexia..


Ana Carolina Reston kom från Brasilien. Hon hade alltid varit fantastiskt vacker och blev upptäckt i tidig ålder. Hon var en framgångsrik modell. Men en gång när hon var på ett fotojobb så nämde de att hon borde gå ner lite i vikt. Något som hon tydligen tagit åt sig av. Ett år senare dog hon av självsvält.

Efter att ha läst hela hennes livshistoria vart jag helt tagen och googlade vidare om modeller,tjejer och aneroxia.. Usch så hemskt det är. Är självklart medveten om sjukdomen men att tjejer faktiskt dör i anorexia känns ändå långt bort för mig. Det är tydligen en mängd med modeller och tjejer som gjort det. De som redan är vackra som gudinnor. Att de sedan väljer att svälta sig själva? Ja de begår ett långsamt och plågsamt självmord.

Tycker sjukdomen är så otroligt tragisk och sorlig. Och att vi tjejer tyvärr har så mycket komplex. Jag om nån vet,har miljaders. Och känner många gånger att jag hade velat ändra på något i mitt utseende eller med min kropp. Tänker många gånger. "Om jag ändå hade lite större läppar, måste träna mer,om jag ändå var lite smalare och bl bla" Men just speciellt när jag läser saker som detta blir jag så sjukt arg på mig själv för att jag tänker så om mig själv ibland! Skulle mycket hellre vilja vara en inspiration på det sättet och inte vara så som så många tjejer är. Och visa att man faktiskt kan älska sig själv utan att vara perfekt på varje plan.
Men fortfarande..att det i vissa fall leder till döden. Finner inte ord för hur sorligt jag tycker att det är. Från början är det ju någonstans en i-landssjukdom eller vad man ska säga. Menar bara att vad skulle de i afrika säga om detta? Som inte har råd med mat. Som gör allt de kan för att få en liten brödbit och några droppar vatten. Vad skulle de tänka om att vissa människor själva väljer att svälta sig? Galet.

Läste däremot en saga med ett lyckligt slut. Det var om en modell som hette Crystal. Hon började jobba smått som modell. Hon bads gå ner i vikt för att få mer jobb. Hon började hetsbanta och vart sjuk. Men karriären gick bättre och bättre. Men var hon lycklig trots framgångarna? Nej. Så hon valde att lägga karriären  på hyllan för att att bli frisk. Hon kom tillbaka till yrket som en lycklig tjej igen. Nu är hon världens bäst betalda plussize- model:) Det är power! Att kunna falla,nå botten för att sen kunna ta sig upp. Där har vi inspiration!

Men ja hörrni..Efter att ha läst en mängd av olika historier om olika modellers och tjejers tragiska livsöden inom denna sjukdom var jag nog rätt stum faktiskt. Och ledsen. Sökte lite på anorexia förbundet och tänkte att jag skulle skänka en stor mängd med pengar till dem..Men efter en titt på kontot så kände jag att för tillfället kanske även "Oliviafonden" bör startas så de får tyvärr vänta lite hehe.Men men har inte så mycket mer och säga just nu. Orkar inte göra världens längsta inlägg igen heller haha. Måste hinna googlas lite innan sömnen också ;) Ciaooo!





Crystal Renn :)


Ana Reston 1984-2006


Eliana Ramos 1988-2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar